За да се спре потокът от евтини китайски електрически превозни средства в Европейския съюз, ще трябва да се въведат огромни митнически тарифи от около 50%. Това съобщава Financial Times, позовавайки се на изследователи от Rhodium Group.
Експертите очакват брюкселското
антисубсидийно разследване
на китайските електрически автомобили да приключи до няколко седмици, но според тях не трябва да се очакват драстични наказателни мерки.
„Очакваме Европейската комисия да въведе мита от порядъка на 15-30%“, се казва в доклада на експертите.
Видео на деня
Но дори и с по-високи мита, китайските компании все още ще могат да генерират удобни маржове на печалба от електрическите превозни средства, които изнасят за Европа.
Rhodium Group дава пример с електрическия SUV Seal U от китайската BYD, който се продава за
20,5 хил. евро в Китай
и 42 хил. евро в Европейския съюз. Печалбата в случая се оценява съответно на 1,3 хил. евро и 14,3 хил. евро, което е силен стимул за износа на китайски продукти.
Според изчисленията въвеждането на 30% мито ще остави компанията с 15% премия в ЕС (4,7 хил. евро) спрямо печалбите й в Китай, така че няма смисъл да се надяваме на реален ефект от това.
За да направи европейския пазар непривлекателен, ще са необходими „тарифи от порядъка на 40-50% – вероятно дори по-високи“.
Проблеми на европейските автомобилни производители
Европейските производители на автомобили са наясно със заплахата, която представляват за тях евтините електрически автомобили от Китай. През февруари беше съобщено, че Volkswagen, Renault и Stellantis, които винаги са били конкуренти, обмислят да се обединят, за да се бият заедно.
Докато форматът на подобно сдружение е неизвестен, не е изключено в един момент да се появи „европейски автомобилен Airbus“.
От друга страна, Tesla представлява заплаха за европейските автомобилни производители, които обаче напоследък се сблъскват сами по себе си.