06 / 2 / 2024
Новини България Както „патриотарите-консерватори“, така и „либералите-хуманисти“ са анти-исторични

Както „патриотарите-консерватори“, така и „либералите-хуманисти“ са анти-исторични

от infomax
0 коментари
Огнян Минчев

Огнян Минчев, политолог Фейсбук

Не можете да дадете оценка на факт, събитие или интерпретация без да го поставите в техния контекст. Този спор е стерилен без своя контекст. И тримата братя, и маите и ацтеките, и цялата останала митология на миналите времена имат своята стойност единствено при познаване на вярванията, ценностите, етиката, съзнанието на общностите, които са ги сътворили и практикували. Авторите на учебника,

в който се зазижда младата невеста

и учителката, която го преподава, примитивно патриотарски интерпретират един езически обичай, който е – първо – митологичен, и второ – съвършенно неразбираем в съвременния ценностен и познавателен контекст.

Както „патриотарите-консерватори“, така и „либералите-хуманисти“ са анти-исторични в плоските си обяснения. Това е езически обичай – „зазиждане“ – който се е практикувал (може би) заедно с други езически обичаи в повече или по-малко хаотична смесица с културата на християнската духовна вълна, която хилядолетия, стъпка по стъпка, с огромен труд измества езичеството и създава съвременния човек и неговото самосъзнание. Някои модерни либерали с лекота отхвърлят този гигантски труд на християнството като цивилизация. (Между другото, юдаизмът и ислямът също имат своите многовековни битки с езичеството, което се променя и интегрира в монотеистичните духовни и културни системи.) За мнозина консерватори защитата на „традицията“ също е плосък процес – „едно към едно“. Предаването на традицията през вековете е процес на интерпретация и

промяна на традицията

Истинският спор тук е за мярата на промяната и приемствеността на традицията. На Балканите до ден днешен има следи от традицията на кръвното отмъщение – в албанските земи „беса“. Има обаче българска народна песен от Македония – „Сестра кани брата на вечеря“. В нея пияният брат убива човек в кръчмата – а жертвоготовната сестра му предлага най-малкия си син за кръвен откуп, за да не убият брат й в акт на разплата. Сигурен съм, че ще се намерят тъпанари, които да интерпретират тази песен – или като „жертвоготовност и сестринска обич“ (т.е. – „патриотично“) или като примитивизъм на „тъмните времена“. Можем да сме спокойни, че в това раздвоение на анти историцизма не сме сами. Днес в Америка и в Англия рушат паметниците на водещи личности със заслуги в модерните времена, защото били робовладелци. От „консерваторите“ пък ще чуете как робовладелците „много милозливо“ се отнасяли към своите роби, превръщайки ги „в част от семейството“ – почти като кучетата и котките, само че робите по-често ядяли бой… Без историческия контекст няма познание – няма мъдрост. Има само плитка партизанщина.

Колко полезна Ви беше тази публикация?

Кликнете върху звезда, за да оцените!

Среден рейтинг 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове досега! Бъдете първият, който оцени тази публикация.

Тъй като намирате тази публикация за полезна...

Последвайте ни в социалните мрежи!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим тази публикация!

Кажете ни как можем да подобрим тази публикация?

Може да харесате още

За нас

Онлайн списание

E-mail бюлетин

@2022 – 2024. All Right Reserved InfoMax. Уеб дизайн от MOXX Advertising