Туристически експерти обърнаха внимание на нов вид киберизмама в социалните мрежи, която става все по-популярна в разгара на туристическия сезон. В този случай жертвите на измамници са пътници на големи авиокомпании.
Факт е, че през топ сезона, поради задръстванията по летищата, пренаселеността на самолетите и всеобщото блъскане на пътниците, зачестяват неприятните инциденти, налагащи авиокомпанията да реагира. Това може да е отмяна или закъснение на полет, изгубен багаж, отказ на услуга, оплакване за място в самолета и много други. В такива ситуации хората често изпадат в емоции и започват да пишат за негативните си преживявания в социалните мрежи – някои в търсене на контакт с авиокомпанията, а други просто за да се изкажат. Именно тези пътници са обект на измамници.
Както отбелязва Which?, измамниците търсят подобни потребителски съобщения в социалните мрежи,
предимно X,
и се свързват с тях от името на служители на авиокомпанията. За да подведат жертвите, те най-често използват реални лога на авиокомпаниите върху аватари, а псевдонимът им може да се различава леко от истинските имена на превозвачите. И често пътниците, които са емоционални, са невнимателни и следователно не забелязват веднага уловката.
Като експеримент журналистът на портала остави коментар на страницата на истинския акаунт на авиокомпания Wizz Air в социалната мрежа X, за да разбере дали полетът му е закъснял, и почти веднага получи отговор от два фалшиви акаунта. И двамата използваха почти идентичен език, извинявайки се за неудобството, заявявайки, че „вече са отнесли въпроса до съответния отдел“ и поискали контакт с WhatsApp „за съдействие“.
Чрез подобни фиктивни акаунти на X измамници се опитаха да се свържат с клиенти на British Airways, easyJet, Jet2, Ryanair, Tui, Virgin Atlantic и много други авиокомпании.
Експертите са установили, че фалшивите акаунти често реагират по-бързо от истинските авиокомпании, но също така се вмъкват в съществуващи разговори между потребители и авиокомпании.
Защо измамниците се свързват с потенциални жертви?
Те получат телефонен номер и други чувствителни данни, които могат да използват за свои собствени цели или да препродадат на други престъпници (те могат първо да поискат номера на вашата резервация или номера на полета, за да изглеждат по-убедителни) , да ви накарат да кликнете върху връзки към фишинг уебсайтове, които събират информация за кредитни карти, да подмамят потребителите да изтеглят измамно приложение за плащане (например Remitly, Skrill и WorldRemit)
Както съобщи УНИАН, в края на 2023 г. пътниците на украинската нискотарифна авиокомпания SkyUp се сблъскаха с подобен вид измама. Тъй като авиокомпанията спря да извършва полети до/от Украйна поради пълномащабната руска инвазия през февруари 2022 г., украинци, които вече са платили билети за отменени полети, периодично питаха превозвача в социалните мрежи как могат да си върнат парите.
Измамниците следят такива съобщения и се свързват с пътниците в лична кореспонденция, уж от името на служители на авиокомпанията, опитвайки се да привлекат поверителна информация от тях. В резултат на това представителите на SkyUp трябваше да издадат официално предупреждение към клиентите, за да не реагират на подобни съобщения и да останат бдителни.