04 / 27 / 2024
Новини АРТ Пабло Пикасо – сексуален тиранин и гений: Има само два вида жени – богини и изтривалки

Пабло Пикасо – сексуален тиранин и гений: Има само два вида жени – богини и изтривалки

от infomax
0 коментари
Пабло Пикасо - сексуален тиранин и гений: Има само два вида жени - богини и изтривалки

„Има само два вида жени: богини и изтривалки“ – тези думи на Пикасо са особено многозначителни. А и повечето му връзки с жени онагледяват този негов доста грубоват възглед: известни са 11 негови партньорки, които почти винаги претърпяват тази метаморфоза. Пикасо първоначално ги боготвори, а накрая ги третира като боклук. Две от тези жени – Мари-Терез Валтер и Жаклин Рок – дори се самоубиват след смъртта на Пикасо.

Неслучайно с течение на времето критиката срещу мъжа, обявен за най-великия художник на 20-и век, непрекъснато нараства. „Упреквам Пикасо, че е бил манипулатор със склонност към садизъм, че е черпил определена наслада от това по някакъв начин да изтезава жените, като дава обещания и им се кълне в любов, без в това да има каквато и да било истина“, казва Ан-Катрин Хан, уредничка на музея на Пикасо в Мюнстер. Посетителки на музея все често ѝ задавали въпроса: Нима такъв творец все още може безкритично да се въздига на пиедестал като идол?

Безскрупулен гений, готов на всичко за кариерата си

Няколко от неговите бивши любовници твърдят, че Пикасо е бил безскрупулен гений, готов да мине през трупове заради кариерата си. В същото време той с почти маниакална страст увековечава всяка от жените в живота си в многобройни платна, рисунки, скулптури и керамики. В началото художникът винаги е възторжен, после обаче бързо охладнява.

Фернанда Оливие е първата от любимите на Пикасо, която пише книга със спомени: „Пикасо и неговите приятели“ излиза през 1933-а година. Фернанда разказва за съвместните им години във Франция (1905-1913) и как при запознанството им Пикасо все още бил беден като църковна мишка, никому неизвестен испански художник със силен акцент. През тези първи години тъкмо тя е най-важният модел на художника, когото той често разлага на многобройни геометрични сегменти в платната си. В кубистичните картини на Пикасо човек трудно може да открие нос, очи, бузи и други части от лицето на нарисувания модел. Художникът рисува едновременно и преден, и заден план.

Тъкмо с портретите, за които му позира Фернанда, Пикасо успява да сътвори изключителни произведения за епохата на модернизма. В същото време той се отнася с нея зле,

дори я заключва в жилището ателие,

за да не допусне тя да позира на друг художник. В крайна сметка Пикасо я изоставя без никакви средства на улицата и започва афера с новата си любима Ева Гуел.

Той си е давал сметка за могъществото на жените. Една от култовите картини на Пикасо от онова време – „Госпожиците от Авиньон“ – е смятана за ярко изражение на неговото надменно отношение към жените. Изкуствоведката Розе-Мария Гроп смята, че в това платно от 1907-а година е концентрирана цялата агресия на автора към жените, но че в същото време петте женски фигури в естествен ръст на картината „отвръщат“ с не по-малка енергия. Т.е. Пикасо е бил наясно с могъществото на жените.

Американската изкуствоведка Абигайл Соломон-Годо е на мнението, че творчеството на Пикасо трябва да се преосмисли от феминистка гледна точка. В същото време тя твърди, че днешният поглед към „Госпожиците от Авиньон“ е съвсем различен от този, с който са гледали картината нейните съвременници. Изкуствоведката

иска да свали Пикасо от пиедестала му

Според нея той не е бил свръхчовек, а токсичното му мъжкарство не би могло да се оправдае само със средиземноморския му произход.
В периода 1917-1935 Пикасо живее с тогавашната си съпруга Олга Хохлова, която първоначално щади в живописен план, но после разкривява по чудовищен начин в платната си. На един от най-известните портрети Олга е заспала в креслото, а устата, лицето и цялата ѝ глава са тежко деформирани. От Олга Пикасо има един син – Паоло.

Франсоаз Жило, която ражда на Пикасо две деца – Палома и Клод, описва в книгата си „Моят живот с Пикасо“ съвместното си съществуване с художника в периода 1943-1954. Тя пише: „Той винаги превръщаше хората наоколо си в съперници, настройваше една жена срещу другата, един търговец на картини срещу другия, един приятел срещу другия. Често му се удаваше да използва една личност като червен плащ, а друга – като бик. И докато бикът налиташе на червения плащ, Пабло можеше да му нанесе тежки удари“. Франсоаз е единствената жена, прекратила по своя инициатива връзката с гения. Пикасо бил толкова гневен, че дълго време дори отказвал да признае бащинството си над Палома и Клод.
Днес редица изкуствоведи смятат, че Пикасо умишлено и често е унизявал жените в своите картини. Една от неговите любими – Дора Маар, за която се знае, че е била психически нестабилна, завинаги ще остане увековечена като „плачещата жена“ в едно от неговите платна.

Презрението към жените е елемент от онова време

Привличане и отблъскване – отношението на Пикасо към неговите любими винаги следва тази схема, казва и директорът на музея на Пикасо в Мюнстер Маркус Мюлер.

„Дъщерята на Пикасо Мая ми е разказвала, че той е зарязвал жените с лекотата на мъж, който вечер просто излиза още веднъж, за да си купи цигари“, обяснява Мюлер. Той уточнява, че това презрение към жените, разбира се, е и елемент от онова време.

„Неговото приятелство с поетите Аполинер и Пол Елюар е показателно в това отношение, защото и те като Пикасо са еротомани, обсебени от желанието за секс“. Това обяснява и още един факт от живота на великия художник: независимо, че самият той остарява, съответната му партньорка към момента на запознанството е винаги под 30-годишна възраст, а

понякога дори непълнолетни

Втората и последна законна съпруга на Пикасо – Жаклин Рок – е 45 години по-млада от художникаВтората и последна законна съпруга на Пикасо – Жаклин Рок – е 45 години по-млада от художника
Втората и последна законна съпруга на Пикасо – Жаклин Рок – е 45 години по-млада от художника

Включително и движението #MeToo постави Пикасо като опиянен от успехите си мъжкар в центъра новите дискусии, които се водят в света на изкуството. Днес творец като него със сигурност ще бъде обявен за типичен представител на „токсичното мъжкарство“.

Колко полезна Ви беше тази публикация?

Кликнете върху звезда, за да оцените!

Среден рейтинг 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове досега! Бъдете първият, който оцени тази публикация.

Тъй като намирате тази публикация за полезна...

Последвайте ни в социалните мрежи!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим тази публикация!

Кажете ни как можем да подобрим тази публикация?

Може да харесате още

За нас

Онлайн списание

E-mail бюлетин

@2022 – 2024. All Right Reserved InfoMax. Уеб дизайн от MOXX Advertising