05 / 4 / 2024
Новини България Боян Биолчев за „Господ слиза в Атина“

Боян Биолчев за „Господ слиза в Атина“

0 коментари
Боян Биолчев

Честита нова година пак! Имам и подарък – Александър Секулов ми е изпратил цитат от знаковата му книга „Господ слиза в Атина“. Аз бях силно впечатлен още от първата страница, а се оказа – и до последната. И написах рецензия – годината беше 2012. Сашо Секулов е приложил към цитата от книгата и моята рецензия. Минали са години, но „Господ слиза в Атина“ е все така свежа за читателското око с хуманитарните си послания. А аз просто нямам какво да добавя към рецензията!

РЕКВИЕМ ЗА ВЕСТИТЕЛЯ

Имах желание да напиша няколко думи за „Господ слиза в Атина“ на Александър Секулов още след първия прочит на книгата. Неотдавна я разтворих отново и реших, че този път ще го направя. В литературата закъснялата дума има същите права като подранилата, но се случва да е по-вярна от нея. А пък и в аурата на словото времето тече различно.
В

досадно самодостатъчния микросвят на измисления ни литературен салон,

чийто „дрескод“ се колебае между стилизираните потури и смокинга под наем, истинската вселена на четивността е като че ли предназначена за извънземни.

Натоварването на художествения говор със задачи – каквито й да са те и както и сложно, претенциозно и трогателно непохватно да са заявявани, затваря контакта с книгата в терминологичен кафез и отмества встрани това, което е неотменно от Омир до днес – литературата не е кръстословица на ума, а пиршество на духовния мир на човека. „Господ слиза в Атина“ ме приобщи с едно автентично удоволствие от четенето и, както вече казах, породи у мен желанието да споделя това. Книгата те примамва така органично в личното си време, че в един миг оставаш в него като във свое.
Започвам с това – „Господ слиза в Атина“ очертава

суверенността на една художествена притча,

която е осезаемо истинска, един калейдоскоп от кървящи парчета на случващото се, изтръгнати от живота, но сглобени в други пропорции, подвластни само на писателското въображение.

Авторът е едновременно наблюдател и демиург, нехаен притежател на действителност, която е приумица на таланта, а постига внушението за една неизбежна реалност, която носи и екзистенциална тъга, и неведомост на въпроса защо сме тук и защо ни няма другаде, където знаем, че бихме могли да бъдем. Един герой, който предчувства отговори, знаейки, че те са невъзможни, че животът ги заобикаля. И намира себе си в предизвикателството да ги търси напразно.

Сюжетът ни отправя в друга държава

Но присъствието на героя там е така далечно от многобройните белетристични „екскурзии в чужбина“, където българският човек вегетира или в удивлението на стреснатия наблюдател, или в комплекса на незабелязвания пришелец, или в констатацията за самобитността ни, която е невъзможно да бъде оценена по достоинство другаде, или в бозволевата преподчинимост, или в критикарската неприложимост.

Героят на Секулов като естественост на живота си отстоява по страниците на книгата своята самостойност и независимост – казано най-точно, той реализира себе си не в очите или извън полезрението на „другостта“, не с раницата на псевдонародовата митология, а в хармонията и дисхармонията на собствената личност, където и да се намира. Това е герой от нов тип национално достоинство, което не се нуждае от патериците на външното одобрение, герой, който не натрапва националността си като виза за външно присъствие, а участва равнопоставено в едно общо човешко време. Близко до днешния ден. Взрива на протестите в Гърция.

Особено впечатление в романа прави

параболата на протеста –

теза и антитеза на историята. Поради натрупващите се днес прецеденти на социалния, граждански и другопороден протест това би могло да се приеме като приобщаване към вече разрешеното злободневно. Но аз, по повелята и проклятието на литературоведа, посегнах към текст на Александър Секулов, издаден по време, когато протестът беше дума, предназначена единствено за чужбина. Говоря за едно стихотворение, публикувано в сборника за студентско творчество „Жар“ на Софийския университет през 1986 година, „Молитва към гнева“. Цитирам:

Аз преставам да зная за какво протестирам,
за какво късам жили и нерви, и пот,
щом дори и това, което всеки разбира,
го мълчиме за друг, някой бъдещ живот.

 

Този протест, вече разрешен у нас, е разигран в този роман в град Атина. И вече не в бъдещия, а в сегашния живот. Защо в Гърция? Отговарям вместо автора, дори и да не се съгласи.
В изданието на „Страница“, Пловдив, 2003 година „Съвременни пловдивски поети“, Александър Секулов публикува две стихотворения: „Пътуване към Крит“ и „Отдалечаване от Маратон“. Този десант на поетическа визия е не само тръпка на дълбочинен интерес към Античността. Това е анализ на цивилизацията, към която принадлежим, дори и когато не го знаем. Цивилизацията, разпъната между сражението и вестта за него. Между действителното и оповестеното.

 

И почнаха да побеждават повече,
отколкото да съобщават.
Тогава ги застигна странна вест
за ставащото в Атина.
Градът сега живеел със свидетели,
а не с вестители
и затова спокойно се отдалечавал
от бойното поле на Маратон.

Гърция е метафора на цивилизацията ни, която носи в себе си гена на саморазпада, заложен във възторзите на развитието.
Ето защо романът на Александър Секулов е приютен точно в нея и не като чужденец, а като съучастник.
Разбира се, има в „Господ слиза в Атина“ една ярка жанрова плънка – и мъжки двубой, и съвременно рицарство, има я и жената, връхлита и „внезапният непознат“, както е оповестено на задната корица.
Но аз говорих преди всичко за това, което е открил за себе си и за нас Александър Секулов вътре в жанра и извън него.

Колко полезна Ви беше тази публикация?

Кликнете върху звезда, за да оцените!

Среден рейтинг 3 / 5. Брой гласове: 2

Няма гласове досега! Бъдете първият, който оцени тази публикация.

Тъй като намирате тази публикация за полезна...

Последвайте ни в социалните мрежи!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим тази публикация!

Кажете ни как можем да подобрим тази публикация?

Може да харесате още

За нас

Онлайн списание

E-mail бюлетин

@2022 – 2024. All Right Reserved InfoMax. Уеб дизайн от MOXX Advertising