05 / 9 / 2024
Новини България Архимандрит Никанор: Полемиката на източноправославния с истинноправославния християнин

Архимандрит Никанор: Полемиката на източноправославния с истинноправославния християнин

от infomax
0 коментари
Архимандрит Никанор

Архимандрит, Никанор, Фейсбук

ДИАЛОГ НА ИЗТОЧНО-ПРАВОСЛАВЕН С ИСТИННО-ПРАВОСЛАВЕН

Дълъг текст, който публикувам за размишление.

❗️Правя много важното уточнение, че формирането на отделното вероизповедание „истинно-православно християнство“ е в процес и далеч не всички, които са причастни към него, попадат под определението „не-източноправославни християни“.
Полемиката на източноправославния с истинноправославния християнин започва по повод на този текст:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=998695837892289&id=100032556453956
☦️Истинно-православен:
– Може би на някого така да му изглежда, но не на това ни учи Църквата.
✝️Източно-православен:
– Вашата църква не е нашата Църква, не го забравяйте!
☦️Истинно-православен:
– Църква се пише с главна буква, защото е една. Не знам коя е Вашата, обаче щом казвате, че е различна от Църквата, не държа да споря. Само ще Ви кажа, че четем с Вас едно и също Божие слово, едни и същи свв.Отци и те не учат на това, което тук пише.
✝️Източно-православен:
Архимандрит Никанор: Полемиката на източноправославния с истинноправославния християнин Ние и вие сме от различни конфесии. Имам скрийншот, ако ви интересува, ще го сложа. Шефа на вашата РПЦЗ митрополит Агатантел Пашковский го признава това. Същото Божие Слово четат и римокатолици, адвентисти, лутерани, калвинисти и т.н. Това нито ги прави православни, нито ги прави членове на Вселенската Христова Църква, каквито и вие не сте! Да сме наясно!
☦️Истинно-православен:
– Пак казвам – нямам претенции да сме от една и съща конфесия. Заявявам обаче, че аз съм православен, за Вас – Вие си знаете. Имам претенцията също така, че четем едно и също Божие слово и едни и същи свв.Отци. Не ме сравнявайте с католиците и протестантите, те нямат същото Предание. Но винаги съм вярвал, че имаме с Вас едно и също Предание, и на тази основа можем да се разберем при добро желание. Вие може и да ме оборите, пак казвам – не знам. Но аз имам желанието да следвам именно Божието слово и православното Предание. Поради тази причина съм заел позицията, която съм заел. За м.Агатангел не смятам, че дължа обяснения. Въпреки, че съм в общение с него, той не ми е архиерей. Има неща, които са тенденциозни. Не казвам, че това е такова, не съм го видял. Обаче тези неща не касаят вероизповеданието формално, пък и аз не съм човекът, който може да съди чуждата съвест, още повече на архиерей. Ако забелязвате, аз тук никого не съм съдил. Още по-малко за вярата му. Казах, че текстът не съответства на това, което учи Църквата. Това също формално не касае вероизповеданието на архм.Вартоломей. Нито ми е цел, нито имам право да съдя за това. Пиша единствено заради ползата на четящите тук. Да се обсъжда моето вероизповедание в случая е меко казано неадекватно.
✝️Източно-православен:
– За себе си можете да твърдите всичко. Има още 49 „Синода“ като вашият, които твърдят същото, и се анатемосват един-друг. Вие не принадлежите към Църквата, Която е Една и е видима. Оттам насетне за какво „общо Предание“ да говорим? Ползата на четящите тук не се състои в това да се отделят от Едната Свята Съборна и Апостолска Църква и да станат сектанти, извинете ме. Вие сте в секта, а не дори в самозвана църква, след като не смятате, че заявленията на вашите архиереи не ви обвързват. Вие с митрополит Агатангел на една и съща църква ли сте членове?
☦️Истинно-православен:
– Добре би било да четете по-внимателно. Тези общи приказки ангро подобават повече на хлапак нежели на архимандрит. Както виждам владика Агатангел Ви е отговорил същото, което и аз. Още виждам, че Вие ми представихте тази информация съвсем тенденциозно и продължавате да не се срамувате от преиначаването на чужди думи, включително моите. Ако сте тук просто, за да кажете нещо впечатляващо, Вие си помислете, понеже Ви е казано – Божията правда за Вас не е главното. Ако беше, много неща нямаше да си позволите да говорите толкова лекомислено.
✝️Източно-православен:
– Така, не ми отговорихте на въпроса. Вие с него в една „църква“ ли членувате? И защо се правите на неразбрали? Какво имам аз да обсъждам с вас – представителя на друга конфесия?! Тази група се нарича „аз съм православен християнин“, не „истинно православен християнин“. С много от членуващите тук имаме диаметрално противоположни мнения по разни въпроси, но се причастяваме от Една Чаша, защото сме братя – чеда на Една Църква. Днес се караме, утре другаруваме. Но сме едно! Вие защо нечистоплътно мимикрирате като вълк в овча кожа? Каква работа имате сред източно-православните? Вие ли, разколници и сектанти според разбиранията, учението и практиката на Българската Православна църква, ще ни учите кое е православно и кое – не?! Вие с Агатангел ако се интересувахте наистина от Божията правда, нямаше да се отделите от Вселенската църква във ваше си, различно от нашето, вероизповедание.
☦️Истинно-православен:
– „Отговориха му и рекоха: ти цял в грехове си роден, и ти ли нас учиш? И го изпъдиха вън.“ (иоан 9:34)
✝️Източно-православен:
– Нищо общо. Слепецът и първосвещениците са от една и съща конфесия, и са в една и съща старозаветна църква. Вие и ние тук, не сме! Вие не сте грешник за мен. Вие сте друговерец просто.
А за Църквата сте чужд. Не Й принадлежите.
☦️Истинно-православен:
– Продължавам да твърдя, че не четете внимателно, а избирателно. А Вашето лично мнение „екс катедра“ мен не ме обвързва.
✝️Източно-православен:
– Принадлежите ли към БПЦ, или към някоя от останалите поместни православни църкви, с които БПЦ е в пълно евхаристийно общение?
☦️Истинно-православен:
– Общото между книжниците и Вас е

не, че ме смятате за грешник,

а че Божията правда не е главното за Вас. Поради тази причина Вие произнасяте върху мен присъда, която нямате право да произнесете.
Св.Максим Изповедник принадлежеше ли формално към Константинополската патриаршия или към някоя друга, която е била в пълно евхаристийно общение с нея? Ще кажете, че патриархът и другите изброени са били еретици. Да, но св.Максим е разбирал, че няма правото да съди всички онези, с които не е бил в общение (а те са доста повече хора), защото съдът принадлежи на Бога и се явява чрез събора на епископите. Нима Вие не разбирате, че не можете да ме съдите просто на основание, че не сте в общение с мен? И нима не разбирате, че като не правите разлика между Църква и църковна администрация, Вие подменяте първата с втората както са направили книжниците? Не случайно ги пише тези неща в Евангелието и те не се отнасят само за юдеите.
✝️Източно-православен:
– Разколник значи. И не обиждайте Църквата. БПЦ е църква, а не „църковна администрация“. Св.Максим, за разлика от вас, никога не е казвал, че е от различна конфесия, и че не е в една Църква с останалите. Не разбирам каква е целта на участието ви в групи на източно-православните християни, към които вие не принадлежите.
☦️Истинно-православен:
– Точните ми думи бяха, че

Вие не различавате Църквата от църковната администрация

Никога не съм казвал, че БПЦ е само църковна администрация. Бихте ли престанали да преиначавате думите ми? Освен това на не м.Агатангел, а Вие първи отваряте дума, че имате различна конфесия с него. Вие настоявате на това, а той просто се съгласява с Вас. Не можете да хвърляте вината върху него, това е нелепо. Св.Максим Е БИЛ от различна конфесия по простата причина, че патриархът е бил еретик, т.е. не е бил православен. Колкото до мен, аз съм православен християнин по вероизповедание и единственият, който навира моята юрисдикционна принадлежност в очите на останалите, сте Вие. Що за нелепица говорите, че аз съм я рекламирал, след като никога не съм я споменавал? Винаги давам аргументи от Божието слово и православното Предание. От същите свв.Отци, които се надявам, че и Вие четете. Започвам да се съмнявам обаче. Вашите аргументи са винаги в стил „Ето не может бьiть потому что ето бьiть не может“.
✝️Източно-православен:
– Напротив, много добре разбирам и не приеначавам обидните ви думи за БПЦ! За нас тук БПЦ Е Църквата. Който в България не принадлежи към БПЦ и не участва в нейната Евхаристия, такъв не принадлежи и към Църквата! Терминът „църковна администрация“ има отношение към секретаря и чистачката в митрополията.
А митрополит Агатангел, който е глава на вашата РПЦЗ, не просто се съгласява с думите ми, че сме от различни конфесии (=вероизповедания), но и сам подчертава: „ние не сме от една и съща Църква с вас!“.
Вие не ми приличате на идиот, който да не разбира какво означават тези думи… Така че, вие нямате „юрисдикционна принадлежност“, а сте друговерец! Също както нямат „юрисдикционна принадлежност“ римокатолиците, старокатолиците, лутераните и петдесятниците! Не се опитвайте тука тънко да ни пробутвате

икуменизъм

Това, че си мислите, че давате аргументи от „Божието слово, православното предание и същите свети отци“ не променя характера на нашия диалог, който си остава икуменически. Ако не знаете, да ви кажа, че и римокатолиците, старокатолиците и дори лутераните ни дават аргументи от Словото Божието, от Православното предание и от същите свети отци! Само че аз не съм икуменист и не вярвам в ползата от такива икуменически диалози. Всеки ще си остане при своите разбирания: вие във вашата църква, различна от нашата Църква, която е отделна конфесия, а не е никаква православна юрисдикция ( такива са само поместните църкви), а аз ще си остана в БПЦ и чрез нея в Източно-Православната църква.

Нещо повече, за да оформим финала на това изчерпателно и полезно изложение на различаването между нашите две конфесии, се налага да ви припомня един факт от действителността. Вашите единоверци от ГОХ, с които състоите в евхаристийно общение, не смятат членовете на тази група въобще за кръстени и миропомазани християни, а нас, свещениците, ни имат за същите некръстени обикновени хора. Какво ще ни обяснявате вие на нас за „Божието слово и същите свети отци“, когато не осъзнавате какво означава горепосочения факт?! Където и да ви срещна по православните форуми, ще изяснявам на всички, за обща полза, че вие не сте православни християни и не принадлежите към нашата Източно-Православна църква, а към друго вероизповедание и към друга църква!

☦️Истинно-православен:
– Вие постъпете както сметнете за добре. Бог с Вами. Но пак казвам, Вашата лична оценка за мен не ме обвързва с нищо. Има едно нещо, което прави диалогът ни невъзможен. Вие съдите съвестта ми. Мислите, че аз не си давам сметка нито за това, което говорите Вие, нито за това, което говоря самият аз. Само че си давам сметка за много повече неща отколкото предполагате. Ето, говоря Ви по съвест и не лъжа, когато казвам, че никога не съм считал БПЦ просто за администрация. Друго искам да Ви кажа, но Вие не ми вярвате, а ме обвинявате на общо основание в една нелепица. А че епископатът има И административни функции (от латински: administratio, „управление“), това би следвало и без мен да знаете. Но знам ли, при Вас може да управлява и чистачката.
Вие ме обвинявате, че съм икуменист. Предполагате, че не разбирам достатъчно добре какво говоря и затова говоря несъстоянителни неща. Просто не си давате сметка, че говоря напълно осъзнавайки какво казвам. И мога да дам отговор за всяка дума, която съм написал, аз не говоря ей така. Аз не съм икуменист и от този разговор това не може да следва отникъде. Ако имате сериозни аргументи за противното, изложете ги. Но да слушам общи приказки, че не съм бил православен и ЗАТОВА разговорът ни бил икуменически, вече споменах, че това е хлапашка работа. Ако досега не сте разбрали, че не държа в нищо да Ви убеждавам и не затова пиша тук, значи нещо много криво сте ме разбрали. Всички тези неща не ми трябват за да поучавам някого, а за да разбера аз. Пиша тези неща само защото вярвам, че ще са Ви от полза. Вие сам ще решите какво да правите с тях и аз няма да Ви се разсърдя, каквото и да решите. Аз може да бъркам, но говоря искрено. И ако не ми излизате с общи приказки, ще намеря начин да се поуча от думите Ви. И пак казвам, – тъй като аз съм православен, а Вие упорито твърдите, че съм друговерец, нищо друго не ми остава да допусна освен, че Вие не сте православен. Напомням, – това означават думите Ви, аз не твърдя такова нещо, нито държа да Ви съдя за Вашето вероизповедание, имате си съвест.
✝️Източно-православен:

– Майстор сте на празните приказки

Ще направя специална публикация с нашия диалог, без да цитирам имена.
Ще бъде полезна на православните християни, да се пазят от качествените фалшификати на „православни християни“ като вас. Не, не сте православни християни! Защото не принадлежите към Православната църква!
☦️Истинно-православен:
– Сега, по въпроса за вероизповеданието на ГОХ. Когато Синодът на противостоящите, с които ние състояхме в общение, се обедини с ГОХ, те направиха това въз основа на еклезиология, която беше наша, съставена от триадицкия м.Фотий (тогава епископ). И след като ГОХ са се подписали под нея означава, че те също вярват така. Тук ще трябва да поясня някои неща.
Ако кажете, че всички членове на БПЦ и онези, които са в евхаристийно общение с нея, ДЕЙСТВИТЕНО вярват по същия начин, по който Вие, тогава очевидно не си давате сметка за реалността. Има хора сред изброените, включително свещенослужители, които ходят и вярват на врачки. Действително ли твърдите, че имате тяхната вяра? Има хора сред изброените, включително свещенослужители, които не спазват поста без да имат медицинска предпоставка за това. Има клирици, които служат с празна чаша, които изливат Причастието в канализацията, които събират паството си чрез холивудски похвати, вместо да му проповядват Евангелието. И никой не им прави проблем, никой не счита, че това е осъдително. Действително ли настоявате, че имате тяхната вяра и сте едно в Христа? Искате ли да продъжавам да изброявам безобразия или все пак можете да съобразите, че това са плодове на вярата, която тези хора имат, но Вие не я споделяте? И докато Вие твърдите, че за да имам вярата на Църквата, аз трябва да се числя към БПЦ, то няма как да отречете тогава, че от вярата на човека следва общността, която той е избрал. Тогава излиза, че от вярата на гореизброените следва общността, която те са избрали, т.е. БПЦ. Извинете, но не аз, а Вие обиждате БПЦ.

А мен ме е срам да кажа такова нещо

и никога не съм толерирал подобни приказки.
В Евангелието нищо подобно на Вашия критерий няма, но там ясно пише, че който повярва и се кръсти, ще се спаси. Вие разбирате ли какво пише тук? Пише, че вярата на Църквата и участието в нея (чрез кръщението) спасяват ВСЕКИ. Т.е. всеки действителен член на Църквата ще се спаси. Да, но и Вие сам знаете, че не всеки член на БПЦ (и на която и да е друга) ще се спаси. Защо е така? Защото това, че си член на дадена поместна църква, не означава, че вярваш така както съборната Църква учи, нито това, че е извършено над теб кръщение означава, че то е действено в теб. Поради тази причина не говорим за вярата на БПЦ (или която и да е друга), а за вярата на Църквата. Нали не искате да повторите матеитската щуротия, че 70 години под схизма не сме били членове на Църквата, не сме имали таинства и не сме се спасявали? Сам знаете, че това е сбъркана логика, но е факт, че в тези 70 години Екзархията не е имала евхаристийно общение с нито една друга поместна църква, и по тази сбъркана логика означава, че сме имали тук друго вероизповедание.

Затова казвам, че не административната принадлежност определя автентичността на вероизповеданието, а единствено това дали то е вярата на едната, света, съборна и апостолска Църква. И това, че аз по вероизповедни причини съм се отказал да се числя административно към БПЦ, не ме прави друговерец, нито ме прави да съм извън Църквата. Пак напомням – принадлежността към Църквата се състои в спасителното вероизповедание на Църквата и в кръщението. Но кой е действителен член на Църквата ще стане ясно в последния ден. Засега Бог ни е открил това само за някои хора, а именно за светиите. Точно затова за тях не се служи и панихида.
Що се отнася до обвинението в разкол ще кажа, че той тръгва винаги на личностна основа. Само че ние нямаме никакви лични претенции към никого, винаги сме се отнасяли с уважение към клира на БПЦ, не сме си позволявали да го съдим. Ние сме се отделили поради това, че в Църквата административно се налагат неща, които по вяра и по съвест не можем да приемем. Затова Ви казах, че трябва да се различава църковната администрация от Църквата. С това нямах предвид, че някоя църковна общност не е част от Църквата, а е единствено църковна администрация. Имах предвид, че когато в една църковна общност административно се решават верови въпроси, трябва много ясно да се прави разграничение между дела на Църквата в тази общност и дела на църковната администрация. Защото смесването на тези неща има катастрофални последици.
✝️Източно-православен:
– Много бъркате.
Първо,

аз си оттеглих обвинението към вас в разкол,

защото то отдавна не е актуално. Вие започнахте като разкол, но с времето и към днешна дата се обособихте като отделно вероизповедание и различна църква (с главна буква) от нашата. Това е признание на вашия църковен глава митрополит Агатангел Пашковский. Който за нас си е просто Миша Пашковский – един мирянин.
Второ, в Евангелието ясно е казано, че трябва да разпознаваме според делата. ГОХ и в тази минута, в която пиша това, практикува прекръщаване на миряни (абсолютно забранено и неприемливо за Източно-Православната църква!!!) и ново „ръкоположение“ на клирици. С ГОХ вие сте в пълно евхаристийно общение и съставлявате една религиозна общност!
И това, което ви пиша, не е клевета (като приказките за свещеници, служещи с празна чаша и прочее приписвани ни кощунства), или отделни случаи на лично духовно падение, а е официална и общоприета практика на вашата религиозна общност както в Гърция, така и в Румъния. По-скоро вие тук и в Украйна сте изключение от общата ваша практика.
Трето, продължавате да настоявате, че пребъдването в благодатта в Църквата е „административна принадлежност.“ Това е както кощунствено, така и еклезиологически неправилно и представлява на практика ерес, възприета напоследък от РПЦ. Никой не „принадлежи“ „административно“ към никоя поместна църква, а принадлежи евхаристийно-благодатно към поместната евхаристийна общност по местоживеене. Руснак, кръстен в Москва, но живеещ в България, принадлежи към поместната църква на България! Клирик, ръкоположен в Александрия, но живеещ в България, преминава на служение в клира на поместната църква на България и т.н. В Църквата няма „административно членство“!!!
Четвърто, сам си признавате: „аз по ВЕРОИЗПОВЕДНИ причини съм се отказал да се числя… към БПЦ“.
Вероизповедни, нали така? Вероизповедни!!!
Аз какво ви говоря? Не може между нас и вас да има ВЕРОИЗПОВЕДНИ различия, и ние едновременно да бъдем „православни християни“! Или вие сте, или ние сме! Вероизповедни различия ние имаме както с вас, така и с римокатолиците, старокатолиците, лутераните, баптистите и т.н.
„Принадлежността към Църквата се състои в спасителното вероизповедание на Църквата и в кръщението“ – извинете, но това не е православна, а е протестантска доктрина!
Сещам се за определението на Платон за човек и онагледяването му от Диоген! 😄
Ако един полинезиец назубри православната догматика и отиде да се натопи трикратно в морето, ще бъде ли той член на Църквата?
Пето, отново пишете: „[в БПЦ] се налагат неща, които ПО ВЯРА и съвест не можем да приемем“. Значи вашата ВЯРА и нашата ВЯРА са различни! Тоест, ако ние сме православни християни, няма начин и вие да сте! И обратното, както съвсем разумно (според своята доктрина) твърдят вашите единоверци от ГОХ, с които се причастявате от една чаша.
Нямам нищо против вашето твърдение, че може да има разлика между „дела на Църквата и дела на църковната администрация“. Но следствието от него е само едно: толкова по-зле за съответната „църковна администрация“. Може ли да съществува тяло без душа? Толкова може и да съществува „църковна администрация“, която не е Църквата!
Вие просто не вярвате, че БПЦ и съединените с нея в Евхаристията поместни църкви са Църквата! Вие вярвате в друга църква. Вие принадлежите към друга църква, както твърди вашият митрополит Агатангел Пашковский!
Следователно, вие не можете да бъдете наречени „православни християни“.
Ето защо и вашата организация не се нарича „Православна църква“ а си е сложила името „Истинно-православна църква“!

☦️Истинно-православен:
– „Четвърто, сам си признавате: „аз по ВЕРОИЗПОВЕДНИ причини съм се отказал да се числя… към БПЦ“.
Вероизповедни, нали така? Вероизповедни!!!
Аз какво ви говоря? Не може между нас и вас да има ВЕРОИЗПОВЕДНИ различия, и ние едновременно да бъдем „православни християни“!

Или вие сте, или ние сме!“

Мога да чета и знам много добре какво съм написал. Казах, че имам вероизповедни причини. Но не съм казвал, че имам вероизповедни различия с Църквата. Дали вие сте православни или не сте, не ми е работа да определям. Моята работа е да гледам аз дали съм православен. И след като св.Серафим Софийски е писал, че следващите поправения Юлиански календар тежко съгрешават срещу Църквата, то аз не желая да бъда принуждаван да правя това. Това е само един пример, има множество други, които идват от опита на Църквата и на тези, за които Бог е засвидетелстват, че са нейни действителни членове.
Сам кажете – нима вие не признавате, че те са заемали такива позиции и че те са правилни? И нима не признавате, че причините, поради които се съгласявате да постъпвате по друг начин не са вероизповедни, а административни? Твърдя, че вие признавате вярата на Църквата, но не постъпвате според нея. Е да, но аз не съм съгласен да живея така. Т.е. нашите различия не са верови, а са от малко по-различно естество.
Относно това, което пиша за членове на БПЦ, на мен самия не ми е приятно да ги пиша тези неща и не за да съдя някого ги пиша. Те са верни между другото, за огромно съжаление. Пиша ги, за да разберете, че отделните членове на една църковна общност днес нямат едно и също вероизповедание. И това е реалност, колкото и печална да е тя. Ако всички членове на една църковна общност имаха вярата на Църквата, то те щяха да се спасят всички до един. Да но не става така в действителност. Значи това, че

някой нещо е назубрил от Катехизиса,

не означава, че той има вярата на Църквата.
Аз съвсем не твърдя, че пребъдването в благодатта на Църквата Е административна принадлежност. Точно обратното твърдя, – че КРИТЕРИЯТ за пребъдване в благодатта на Църквата СЕ СВЕЖДА ОТ ВАС до административна принадлежност. Сега на свой ред да кажа, че Вие не ми изглеждате на идиот, и би следвало да разбирате разликата между двете твърдения.

На твърдението Ви, че никой не принадлежи административно към никоя поместна църква, мога само да недоумявам. Ами какво да кажем за онези огромно множество кръстени в младенческа възраст, които евентуално ще бъдат и опяти, и с това се изчерпва целият им духовно-благодатен опит? Или онези, които са кръстени, за да се венчаят, палят свещи, защото „сме православни“, но не вярват в Христос? Според Вас тези хора благодатно ли принадлежат на БПЦ или просто административно? Вие споделяте ли тяхната вяра или по-скоро неверие? Нима не си давате сметка, че ако в един 400’000-ен Пловдив само 2-3% да решат да отидат в неделя на литургия, наличните храмове ще се пукнат по шевовете? Нима не виждате, че тези, които се опитват да водят НЯКАКЪВ духовен живот, са един файтон хора сред 80-те процента православни в България? Нима не си давате сметка, че тези 80%, ако МОЖЕХА да чуят Евангелието, щяха да водят съвсем различен живот? Но всички тези СЕ ВОДЯТ православни.
Вярно е, че християните принадлежат евхаристийно-благодатно на поместната църква. Така СЛЕДВА да бъде, само че не е. Нито при вас, нито при нас. Защото, за да бъде така, има условия, а те не са изпълнени. Както сам казахте, това, че си изял Катехизиса с кориците не означава, че имаш вярата на Църквата. И това е огромен проблем, който Вие сте склонен да виждате само при нас. Не бива да приемаме желаното за реалност и плода от вярата за даденост.
ПП Не знам защо Ви е хрумнало да наричате един мирянин „Почитаеми Владико“. Лицемерие или подигравка?

✝️Източно-православен:
– Ще започна отзад напред. Наричам Пашковский „почитаеми владико“ по същите причини, поради които на Събора на о.Крит бе прието, че „исторически…. съществуват и други църкви“, и поради които причини и свети Марко Ефески се обърна към папа Евгений с думите „Светейший владико!“
Възхитен съм от вашата изумителна словесна еквилибристика. В един коментар „имате вероизповедни причини“ и „вашата вяра не ви позволява“, а в следващия вече „не съм казвал, че имам вероизповедни различия“… И коя е точно за вас „Църквата“ – нашата, или вашата? Защото вашият митрополит Агатангел казва, че те са различни! Не го казах аз, той го написа!
По отношение на стария календар, аз самият съм заемал такива позиции. И признавам, че светител Серафим, както и други архиереи, са заемали такива позиции. Но считам, че те не са правилни. И моята Църква счита, че те не са правилни! Затова тя служи по нов стил!!!
„Пазител на благочестието у нас… е самия православен народ“ – пише в Посланието на Източните патриарси от 1848г. Е, православният български народ възприе и следва новия стил. Точка!
Въпросът за личната вяра и богословската грамотност на отделните членове на разните вероизповедания е едно, а самото вероучение на съответните вероизповедания – съвсем друго. Както и вашият митрополит Агатангел призна, ние с вас сме от различни вероизповедания!
Тук аз не водя дискусия кой ще се спаси, и кой – не. Просто ви указвам, че е безсмислено да се опитвате да ни учите нас, източно-православните, какво проповядва нашата собствена Източно-православна църква! Върнете се на първия си коментар.
Не сте вие този, с когото ще водя подобен диалог. Нито ще го водя с римокатолици, старокатолици, лутерани, калвинисти, копти, арменци или последователи на други християнски вероизповедания.
Мога да го водя с хора, с които се причастяваме от Една Чаша, въпреки своите несъгласия.
С вас – не! Не практикувам икуменизъм!
Вие, подобно на протестантите, се опитвате да ме убедите, че въпреки нашите вероизповедни различия, сме членове на една и съща Църква. Е, не сме!
☦️Истинно-православен:
– „Вие, подобно на протестантите, се опитвате да ме убедите, че въпреки нашите вероизповедни различия, сме членове на една и съща Църква.“
Вие сериозно ли твърдите това нещо? Аз самият не бих допуснал подобна мисъл, камо ли да убеждавам Вас в нея. И от моите коментари това ясно личи. Пак казвам – много добре си давам сметка какво пиша и целта ми не е да Ви убеждавам в нещо. Ако правя някакви твърдения, аз не си противореча.
„Защото вашият митрополит Агатангел казва, че те са различни! Не го казах аз, той го написа!“ Прочетете си пак скрийншота. Там черно на бяло именно ВИЕ пишете, че сме от различни вероизповедания. Той само се съгласява с Вас като прави изключително важно уточнение, без което се изкривява целия смисъл на казаното. Това пише там, това чета. Вие твърдите друго.
✝️Източно-православен:
– „Той САМО се СЪГЛАСЯВА с вас“. Е да, разбира се. „Само“ се съгласява. 😄😄😄Пихте ли кафе тази сутрин? Измихте ли си лицето с хладна вода, или още спите?
☦️Истинно-православен:
– „…като прави изключително важно уточнение, без което се изкривява целия смисъл на казаното“!!! А Вие пихте ли кафе и измихте ли си лицето?
✝️Източно-православен:
– Да. Важно уточнение: добавя, че не сме от една и съща Църква. Какво му е важното? След като е признал очевидния факт, че сме от различни конфесии.
☦️Истинно-православен:
– Защото той ясно е посочил в какво се състои цялата разлика и Вие очевидно сте съгласен с това. Самата тази липса на реакция от Ваша страна поставя Вас вън от Църквата, тъй като не може да сте член на Църквата, докато Божията правда не е главното за Вас. Но Вие в стремежа си да докажете, че конфесията му е различна от Вашата, не реагирате, тъй като иначе няма да има причина да твърдите такова нещо. Това води до тежък вътрешен конфликт със съвестта и аз съм твърде изненадан, че Вие го игнорирате, измествайки акцента върху външни по отношение на Вас проблеми. Дори да бяха действителни тези проблеми, това с нищо не Ви ползва, а точно обратното, – замита под килима неща, над които сте призвани да внимавате.
✝️Източно-православен:
– Вижте, в заблуда сте.
Това обвинение на митрополит Агатангел касае нещо извън обхвата на нашия диалог.
Скрийншота е от разговор с него, в който обсъждаме Есфигменския въпрос. И тъй като той няма какво да възрази на моите аргументи, прибягва към „Божията правда“, за да излезе от положение.
Ала дори да извадим думите му от конкретния контекст, те са едно голо обвинение на друговерец спрямо нас, православните християни. В същото ни обвиняват и римокатолиците (за които Божията правда се състои в това да приемат папата за видим глава на църквата), протестантите (за които Божията правда се състои в това да отхвърлят почитанието към св.Богородица, светиите и иконите), адвентистите (за които Божията правда се състои в това да празнуват събота вместо неделя) и така нататък.
„Божии правди“ много. Не виждам смисъл да се оправдавам по такива упреци.

Колко полезна Ви беше тази публикация?

Кликнете върху звезда, за да оцените!

Среден рейтинг 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове досега! Бъдете първият, който оцени тази публикация.

Тъй като намирате тази публикация за полезна...

Последвайте ни в социалните мрежи!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим тази публикация!

Кажете ни как можем да подобрим тази публикация?

Може да харесате още

За нас

Онлайн списание

E-mail бюлетин

@2022 – 2024. All Right Reserved InfoMax. Уеб дизайн от MOXX Advertising