Конференция, посветена на най-голямата съществуваща колекция от автентични ръкописи и рисунки на Леонардо да Винчи, ще бъде открита в София на 14 май.
Домакин на събитието „Атлантическият Кодекс, свидетелство за живота на Леонардо – многостранен и комплексен ум и гений“ е Българска академия на науките. Тя ще бъде представена от монсеньор Франческо Браски, доктор на науките на миланската библиотека „Амброзиана“.
Атлантическият кодекс е най-голямата съществуваща колекция от автентични ръкописи и рисунки на Леонардо да Винчи, състояща се от 1119 листове хартия. Неговият живот на художник, учен и инженер е представен в тази необикновена колекция, която обхваща много обширен период от време: от 1478 г., когато Леонардо все още работи в родната си Тоскана, до 1519 г., когато умира във Франция. Листовете засягат разнообразни теми: от механика до хидравлика, от математика до архитектура, до любопитни изобретения на бойни машини, парашути и летателни машини.
Пейзажът, изобразен в Мона Лиза на Леонардо да Винчи, предизвика безкраен дебат. Някои историци на изкуството смятат, че пейзажът е измислен и идеализиран, но други твърдят, че той е свързан с конкретни места в Италия, пише The Guardian.
Ренесансовият геолог и историк на изкуството Ан Пизорусо вярва, че най-накрая е разгадала мистерията на една от най-известните картини в света. Тя комбинира двете си области на опит, за да предположи, че Леонардо е нарисувал няколко разпознаваеми черти на Леко, който се намира
на брега на езерото Комо
в региона на Ломбардия.
Отбелязва се, че геологът е сравнил моста, планинската верига и езерото на Леонардо в картината „Мона Лиза“ с моста Azzone Visconti от 14-ти век, югозападните Алпи, които гледат към района, и езерото Гарлате, за което е известно, че Леонардо да Винчи е посетил преди 500 години.
Тя вярва, че приликите са неоспорими.
„Много съм развълнувана от това, наистина чувствам, че това е истински пробив“, подчерта специалистката.
Ан Пизорусо вярва, че художникът е нарисувал няколко разпознаваеми черти на град Леко, на брега на езерото
Според предишни теории, а именно твърдение от 2011 г., мостът и пътят, изобразени в картината „Мона Лиза“, принадлежат на малкото северноиталианско градче Бобио. Още през 2023 г. се смяташе, че художникът е нарисувал мост в провинция Арецо.
Въпреки това, както твърди Пицорусо, фокусирането върху моста не е достатъчно.
„Сводестите мостове са навсякъде в Италия и Европа и много от тях изглеждаха много сходни. Невъзможно е да се определи точното местоположение само от един мост. Всички говорят за моста и никой не говори за
геологията
Геолозите не гледат картини, а историците на изкуството не гледат геологията. Историците на изкуството казват, че Леонардо винаги е използвал въображението си, но можете да дадете тази картина на всеки геолог по света и той ще каже това, което казвам аз за Леко, дори и негеолози вече могат да видят приликите“, обясни експертът.
Скалите в Леко са варовик, каза тя, така че Леонардо изобразява своите скали в сиво и бяло, „което е идеално, защото това е типът скала, който е там“.
Геологът отбеляза, че за разлика от Леко, нито Бобио, нито Арецо имат езеро: „Следователно имаме наистина перфектни доказателства в Леко.“
Освен това за своите изследвания тя посети Леко, за да проследи
следите на Леонардо
„От бележниците му знаем, че е прекарал много време в проучване на района около Леко и района по-на север“, каза тя.
В същото време директорът на изследователската организация ArtWatch UK Майкъл Дейли коментира констатациите.
„Тъй като тя има истински научни познания, когато забележи неща от Леонардо – най-научният художник в историята – те са от голямо значение. Всички историци на изкуството спекулират къде е нарисувана Мона Лиза. Всеки, който види моста, си мисли, че тя е била там, но Пицорусо убедително идентифицира местоположението, разполагайки с доказателства за присъствието на Леонардо в района, неговата геология и, разбира се, моста“, подчерта той.
На свой ред Жак Франк, бивш консултант на Леонардо в Лувъра, подчерта, че не се съмнява, че теорията на Пицорусо е вярна.
„Нито за миг не се съмнявам, че Пицорусо е права в своята теория, като се има предвид нейните задълбочени познания за геологията на италианската страна – или по-скоро местата, където Леонардо е пътувал през живота си, което може да съответства на планинския пейзаж на Мони Лиза“, добави той.
„Всъщност съм еуфорична от тези констатации – и има почти сто процента шанс Леонардо да е нарисувал [пейзажа] от самото място, където провеждаме нашата конференция“, каза Пицорусо.