07 / 22 / 2024
Новини ВОЙНАТА Изтребителят Gripen може да промени играта в Украйна, F-16 не може

Изтребителят Gripen може да промени играта в Украйна, F-16 не може

от infomax
0 коментари
Gripen

Иля Ведмеденко, УНИАН

Швеция обяви пауза в предаването на изтребители Saab JAS 39 Gripen на Украйна. И това всъщност е много лоша новина, защото дори малък брой такива самолети биха могли значително да повлияят на хода на войната във въздуха. Факт е, че Gripen има „асо в ръкава си“, което е недостъпно не само за руснаците, но дори и за американците.

Наскоро ръководителят на Министерството на отбраната на Швеция Пол Йонсън заяви, че скандинавската страна е получила предложения от своите съюзници да спре плана за доставка на изтребители JAS 39 на Украйна: предполага се, че това по някакъв начин ще попречи на доставката на F-16 Боен сокол.

Сега няма да навлизаме в политическите аспекти на това решение, още повече че някои от тях остават

зад кулисите

Нека да разгледаме по-подробно бойните възможности на самолета, разработен от шведската компания Saab.

И всъщност това е много интересна машина. С дължина от 14,1 метра и размах на крилата от 8,4 метра, той е един от най-малките изтребители на планетата. За сравнение, F-16, който също се позиционира като лек, има дължина 15,03 m и размах на крилете 9,45 m. Базовият Gripen е почти един тон по-лек от „американската“ версия на F-16A (F-16). 16AM/BM, които ще получи Украйна, са модернизирани F-16A/B).

Благодарение на това, както и на редица конструктивни характеристики, Gripen може да работи при почти всякакви условия: не само от писти с лошо качество, но дори и от магистрали. Последното е тактика на шведските военновъздушни сили, които в случай на война срещу СССР трябваше да се разпръснат възможно най-много из цялата страна.

Някои ще кажат, че F-16 също не е много луксозен самолет, но трябва да се разбере, че САЩ, които го създадоха, никога не са се сблъсквали с подобни предизвикателства.

Още повече, че самите американци

смятат F-16 за един от най-трудните за поддръжка самолети

в техните ВВС. Според пенсионирания полковник от морската пехота на САЩ Марк Канчиан, „за да бъде F-16 ефективен, Украйна трябва да създаде и поддържа обширна инфраструктура за поддръжка и логистика“. При постоянните атаки от страна на Руската федерация това ще бъде меко казано трудно.

Нека разгледаме двата самолета по-подробно. За Gripen за излитане и кацане е достатъчна ивица с дължина под 800 метра. В същото време F-16 не само изисква пълна писта, но също така е доста взискателен към нейното качество: всичко това заради ниския въздушен прием, който може да засмуква чужди предмети.

Разбира се, трябва да платите за всичко, така че Gripen като цяло има по-малък полезен товар, по-малък боен обсег и по-малко мощен радар, въпреки че неговият радар PS-05/A може да открива въздушни цели от изтребител на разстояние 120 км. Това като цяло е достатъчно, ако говорим за руски самолети Су-34, Су-30СМ или Су-35С, които са доста големи и нямат стелт технология (и следователно са лесни за откриване).

Това обаче са все нюанси: още повече, че сухите характеристики варират значително в зависимост от версиите на Gripen и Fighting Falcon. Има обаче един момент, който е наистина важен: факт е, че JAS 39 има

голямо предимство

пред F-16, когато става въпрос за арсенал от оръжия въздух-въздух. Става дума за ракетата с голям обсег MBDA Meteor, която, за разлика от F-16, се носи от шведски изтребител.

GripenМетеорът е рядък пример за оръжие, към което фразата „няма аналози“ е напълно приложима и без никакви „но“. С обсег от 200 км тя е една от ракетите с най-голям обсег, а скоростта й е повече от 4 Маха (1360 метра в секунда). Отново, тези характеристики сами по себе си не казват много: има и ракети с по-голям обсег, например руската Р-37М, чийто обсег уж достига 300 км.

Основната разлика между Meteor е в самата концепция.

Факт е, че ракетата има не само активна радарна глава за самонасочване (това няма да изненада никого сега), но и поддържащ прямоточен двигател, който й позволява да поддържа висока скорост по цялата траектория на полета до целта.

На практика това означава, че ракетата може да има почти максимална скорост на полета на крайния етап от траекторията, докато конвенционалните ракети въздух-въздух с твърди ракетни двигатели бързо се забавят по време на този сегмент, което води до рязко намаляване на тяхната ефективност.

Самите разработчици казват, че Meteor превъзхожда 3-6 пъти по кинематиката си други ракети за въздушен бой, по-специално AIM-120 AMRAAM, която е най-мощната ракета въздух-въздух в арсенала на F-16. Просто казано, сравнението на Meteor и AMRAAM е нещо като сравнение на Lamborghini и Škoda Octavia: последният може да има някои предимства, но определено не в скоростта.

Сега да се върнем към самолета. Известно е, че JAS 39 не е просто стандартен носител на Meteor – той всъщност е първият изтребител, който интегрира най-новата ракета.

Сега да се върнем към самолета. Известно е, че JAS 39 не е просто стандартен носител на Meteor – той всъщност е първият изтребител, който

интегрира най-новата ракета

Други европейски изтребители – Dassault Rafale и Eurofighter Typhoon – получиха това оръжие много по-късно и дори сега степента на интеграция на Meteor в тях повдига въпроси (в по-голяма степен това се отнася за Eurofighter). Освен тях американският стелт изтребител F-35 трябва да бъде носител на новата ракета, но засега това са само планове.

Основният въпрос може да се формулира така: възможно ли е да се интегрира Meteor във F-16, който ще получи Украйна? Спомняйки си примера с интегрирането на бомби SDB и AASM в Су-27 и МиГ-29 на ВВС, може да се предположи, че тук няма нищо невъзможно.

Но нито първият, нито вторият самолет все още не са получили дори старите ракети с малък обсег Sidewinder, да не говорим за ракетата със среден обсег AMRAAM.

Тоест на практика интеграцията на съвременните ракети въздух-въздух е доста сложен въпрос, който трудно може да бъде решен толкова бързо, колкото интеграцията на боеприпаси въздух-земя.

Изтребителят Gripen може да промени играта в Украйна, F-16 не можеНо означава ли това, че Украйна няма нужда от F-16? Разбира се, че не. Това е надежден и много способен самолет, който е доказал способността си да се справя с голямо разнообразие от мисии. Също така си струва да добавим, че хиляди F-16 са били построени през годините, докато броят на носителите (или дори потенциалните носители) на MBDA Meteor се измерва в стотици.

Ракетата AMRAAM също е доказала своята ефективност, но, за съжаление, тя няма никакви концептуални предимства пред руски аналози като R-77 (RVV-AE/SD) и следователно е малко вероятно да се превърне в оръжие, което ще промени играта.

Колко полезна Ви беше тази публикация?

Кликнете върху звезда, за да оцените!

Среден рейтинг 5 / 5. Брой гласове: 1

Няма гласове досега! Бъдете първият, който оцени тази публикация.

Тъй като намирате тази публикация за полезна...

Последвайте ни в социалните мрежи!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим тази публикация!

Кажете ни как можем да подобрим тази публикация?

Може да харесате още

За нас

Онлайн списание

E-mail бюлетин

@2022 – 2024. All Right Reserved InfoMax. Уеб дизайн от MOXX Advertising